Mijn 10 tips voor een ideale ceremonie
Hebben jullie al helemaal voor ogen hoe jullie trouwceremonie eruit zal zien? En hebben jullie de volgende stappen al uitgedacht?
- Gaan jullie ceremonieel trouwen of op de dag zelf voor de wet?
- Hebben jullie het huwelijk al aangemeld bij de gemeente?
Dan zijn jullie klaar voor het uitdenken van de ideale ceremonie! Hierbij mijn tips:
Hier komen ze…
#Tip 1: Soundcheck & Microfooncheck voorafgaand de ceremonie. Gaan er mensen speechen? Oefen dan even hoe door de microfoon te spreken zodat alle gasten het goed kunnen verstaan
#Tip 2: Wordt er muziek afgespeeld tijdens aankomst, tekenen of eind? Loop de muziek altijd even door met de persoon die de muziek bedient en oefen altijd even de ‘fade out’… Het is zo jammer om na een prachtig entree ineens een abrupt einde van de muziek te horen!
#Tip 3: Hebben jullie speciaal een mooie eigen pen meegenomen om te tekenen? Let op dat deze dan zwart is! De akten mogen namelijk alleen met een zwarte pen worden getekend.
#Tip 4: Zorg dat het bankje of de stoelen van het bruidspaar een beetje schuin staan, zodat het bruidspaar zowel de gasten als de BABS goed kunnen zien. Anders krijgen zij zo’n zere nek van het omkijken
#Tip 5: Als het wat frisser is, leg alvast een vestje voor de bruid klaar bij het bankje of de stoelen. Het liefst natuurlijk en vestje dat mooi bij de jurk past
#Tip 6: Spreken jullie een gelofte naar elkaar uit? Zorg dan dat deze op een (mooi) kaartje staat met een duidelijk lettertype en laat de kaartjes door de BABS aangeven. Een A4tje staat altijd zo rommelig 😉
#Tip 7: De aankomst is toch altijd zo ontzettend spannend! Neem vooral de tijd en houdt even je pas in als je bij de gasten bent; laat iedereen en vooral jijzelf even genieten van dit spannende moment!
#Tip 8: Gaan er gasten speechen tijdens de ceremonie? Meestal is 2 speeches naast de speech van de BABS voldoende; de ceremonie duurt dan ongeveer een uur. Bij meer speeches wordt het luisteren vaak te lang. Bewaar de overige speeches voor het diner of tijdens het toastmoment.
#Tip 9: Het toastmoment! Altijd een prachtig moment vol ontlading. Maar wie kondigt het toastmoment aan? Meestal gaat dit gepaard met een korte speech; door de ceremoniemeester of 1 van de gasten maar dat kan het bruidspaar zelf natuurlijk ook doen!
#Tip 10: Niet alles hoeft perfect. Het is juist zo leuk om onverwachte situaties te hebben; een getuige die op de verkeerde plek tekent en de akten die opnieuw getekend moeten worden of kinderen die ineens op schoot komen zitten, het zorgt altijd voor een lach! Dit zijn de momenten die jullie zullen herinneren.